Galenskap!

En lättnad sänkte sig över mig, min familj, och mina katter idag. Kronofogden ringde, och sa att förrättningen  av hämtning av katter och gallersektioner är inställd på tisdag. De har inte lagt ner ärendet, men vi får åtminstone lite respit. 

Tur är väl det, eftersom länsstyrelsen har varit på FHHK:s katthem, och antingen dragit in tillståndet, eller åtminstone hotat med att göra det. Jag vet inte riktigt anledningen till detta, men det torde ju vara ganska grova brister som föranleder det. Och dit vill FHHK:s styrelse, dvs Lucie Havelka, Kristin Börstad, och Cecilia Engdahl, flytta mina katter.....

Dessutom fick jag idag veta att de vill begära ut, inte bara Honeys döda kropp, utan också alla kroppar efter katter som har dött här hemma. Oklart hur många av dem, och under vilken tidslinje. Men, som jag tidigare skrivit, vi sysslar inte med gravöppningar på det här stället. Jag tycker faktiskt att det är en väldigt morbid framställan till min stackars advokat. Herregud, har de inga gränser?! Är det de människorna jag känt under så många år? Jobbat med, drivit kattförening med i tolv år, haft mycket att göra med på min fritid?! Shit så många år av mitt liv jag har slängt bort! Nej, jag känner inte de här människorna längre, det de har blivit. Eller har de alltid varit så, utan att jag har fattat det?! 

Det känns som om jag har lämnat en galen sekt, som nu förföljer mig, och ska hämnas av en anledning jag inte fattar. De ska ha allt jag någonsin jobbat för, mina katter, deras bostad, deras älskade rastgård, ja allt. Och nu döda katter.... Märkligt att de inte kräver ut mina skitiga trosor också! Fast det kanske de gör så småningom....

Nej, fy fan, jag är glad att jag har tagit mig ur det. Om nu deras sjukliga fixering vid min person kan upphöra också, hade livet varit betydligt trevligare. Man ska väl inte behöva vara förföljd av folk, bara för att man avslutar sin anställning, eller går ur en kattförening?! Ingen annan kattförening jag varit med i, har burit sig åt så här. Jag som alltid sagt att det var mer ordning i FHHK än i andra föreningar jag varit med i. Jag tar tillbaka de orden. Det är vettigare människor i andra föreningar, åtminstone har jag inte varit utsatt för repressalier när jag gått ur dem. Inte har de krävt ut varken levande, eller döda, katter. Någonsin.

Nåväl, jag vet att Lucie har gjort en "orosanmälan" på mina katter till länsstyrelsen. Lite märkligt, då hon inte satt sin fot på vår gårdsplan på snart ett år. Men det är ju bra att hon har koll på det hon inte vet ett skit om. Och ja, jag väntar faktiskt på dem, då jag lämnat in ansökan om tillstånd för ganska länge sedan. De har dock långa handläggningstider, så det kan dröja ett tag till innan de kan komma hit. 

Men enligt Lucie har jag ju 36 katter i stugan. Det vet hon, okänt hur hon kan veta det. Men jag kan säga att om jag så räknar varje katt två gånger, får jag inte dem till 36. Inte ens om jag räknar döda katter.... 

Det här börjar bli ett tråkigt ämne att skriva om, men så klart är det det som fyller vardagen för oss. Jag skulle vilja lägga mer av min energi på katterna, men FHHKs styrelse ger mig inte riktigt den möjligheten. Vi får väl se om jag blir kvitt dem nån gång. Det hade varit skönt. Jag tycker att de kanske borde lägga sin energi på de katter de har hand om. Att skriva alla dessa papper som de gör, borde ju lätt kunna ersättas med ett, eller flera, pass på katthemmet. Men ja, alla prioriterar vi olika....


Helen, Kattstugan i Höör




Kommentarer

Populära inlägg